Powered By Blogger

zaterdag 26 januari 2013

Leven met de deal...

2500 woorden. Iedere dinsdag. Geen smoesjes. 

Mijn god, wat werkt die deal vreselijk lekker. Vooral het deel ‘geen smoesjes’ is een goeie. Geen tijd. Geen zin. Geen inspiratie… Ik heb niets meer aan deze excuses. Vroeger – vóór de deal – kwam ik er nogal eens mee weg. Ik wilde graag een boek schrijven, maar hé er was nog zoveel anders te doen. Miljoenen uren versleet ik op de bank voor de televisie. Chips erbij. Cola. Afstandsbediening. Resultaat: geen boek. Man, man, wat heb ik mezelf vaak vervloekt om mijn passieve schrijverschap. 

Frustrerend natuurlijk. 

Hoe anders is het leven nu. De televisie blijft uit, de bank staat er verlaten bij. Het is schrijven geblazen, kilometers maken. De woorden eruit rammen. Zorgen dat de teller op 2500 komt te staan. Niet te lang blijven hangen bij die ene zin, dat kutterige woordje. Doorgaan. Prutsen met kleinigheidjes komt later wel. Werkt als een tiet. Ik wil al mijn boeken (ja, ik ben een vrouw met ambities) op deze manier schrijven. 

Olga en ik zijn inmiddels een flink eind op weg. Nog – pak ‘m beet – twee maanden en we hebben beiden een eerste versie van ons boek liggen. Tijd voor bubbels en een toost op de deal die zo goed werkt. Daarna volgt uitdaging nummer twee: herschrijven. Ik heb er nu al zin in. 

Vorige week vertelde Renate Dorrestein tijdens haar masterclass schrijven dat zij haar boeken soms tot wel twintig keer herschrijft. Saillant detail daarbij is dat het uiteindelijk uitgebrachte boek vaak een heel ander verhaal heeft dan versie 1. Eigenlijk schrijft ze dus meerdere boeken om tot één uitgegeven roman te komen.  Dit veelvuldige herschrijven heeft volgens Dorrestein te maken met het feit dat ze haar romans van te voren niet tot in de puntjes uitdenkt. Ze schrijft als het ware intuïtief; al schrijvende vormt zich het verhaal. 

Gelukkig, dacht ik gelijk, ik ben niet gek. Eigenlijk is Spel ook zo tot stand gekomen. Ik wist hoe ik wilde beginnen en ik wist hoe ik (ongeveer) wilde eindigen, maar van alles daartussenin had ik geen flauw idee. Dat is pas gaandeweg ontstaan.  

Olga, in hoeverre heb jij het plot van Dodenweg van tevoren uitgedacht? 

Groet,
Ellen

Ps. Mijn eerste 1000 woorden zijn te lezen via: www.ikhouvanschrijven.nl/spel
Uiteraard moeten ze nog door de 'herschrijf'. :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat je vindt!