Powered By Blogger

vrijdag 1 februari 2013

Post-itjes

Ik maak hier een dansje achter mijn bureau. Niet alleen om warm te blijven (het is verdomde koud hier op de schrijfzolder) maar ook omdat ik de 60.000-woordengrens gepasseerd ben. Het is officieel... Dodenweg begint een heus boek te worden!
Ellen, jij tikt inmiddels toch richting de 70.000? Ik denk dat ik die ook ga halen, al ben ik inmiddels de eindsprint aan het inzetten. Een nieuwe vermissing, een nieuw slachtoffer, de race tegen de klok. En arme Thomas en Fleur die heel wat voor de kiezen krijgen.

Had ik dat allemaal van tevoren bedacht? Al die ellende en naargeestigheid? De opbloeiende liefde en het zieke verleden?

Ja en nee.

Met het idee voor Dodenweg loop ik inmiddels al een paar jaar rond. In de eerste versie (nooit uitgeschreven) heette Thomas nog 'Jason' en was hij Amerikaan. Fleur was er al wel, zonder zus maar met gecompliceerde familieverbanden. En ook Jason/Thomas' verleden was even naar als dat het nu in het boek staat.

En er was een moordenaar.
En er waren doden.
En er was een dodenweg.

Een oude scene die ik heb geschreven was een confrontatie tussen Jason/Thomas en Fleur in een café met van die oubollige tafelkleedjes van dikke vloerbedekkingstof. Heeft deze versie van Dodenweg trouwens nooit gehaald.

Ik heb de plot dus niet helemaal uitgeplot. Ik heb een begin (inderdaad de proloog vanuit het perspectief van de zieke geest), het midden (de realisatie dat er meer aan de hand is op de Dodenweg) en het einde (ja... dacht het niet he, dat ga ik dus hier niet verklappen ;) en wat daartussen gebeurt, schrijf ik gaandeweg. Soms maak ik een post-itje erbij aan de muur, om niet te vergeten hoe het ook weer zat, maar vaker nog kom ik voor een verrassing te staan als ik schrijf.

Het karakter 'Bennie' en zijn wat vreemde moeder kwamen in het oorspronkelijke idee niet voor. Dat terwijl ze toch best wel belangrijk zijn voor het verhaal. En ook Roos, de zus van Fleur was dus eerst nietbestaand.

Nu Dodenweg op z'n eind loopt, de eerste versie althans, zie ik goed waar ik nog een en ander aan scenes bij moet schrijven of juist moet schrappen of aanpassen. Dat doe ik niet gaandeweg, ik wil eerst die ene versie af hebben. Dan begint het 'stofkammen'. En hopelijk wordt Dodenweg daardoor nog een beter boek.

Over goede boeken gesproken. Wie is jouw voorbeeld Ellen? Welk boek zou jij geschreven willen hebben (buiten Spel om natuurlijk ;).

Groetjes
Olga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat je vindt!