Powered By Blogger

vrijdag 15 februari 2013

Ompielen, eindjes knopen en aantikken

Hoe nu verder? Daar vraag je me wat…
Herschrijven. Da’s het enige wat ik voor nu kan bedenken. Oké, die eerste versies van onze thrillers liggen er, maar daarmee zijn we er natuurlijk nog láng niet.

Nu ik mijn eerste versie van Spel af heb, begin ik pas goed zicht te krijgen op het verhaal. Ik heb het een week laten liggen, er over nagedacht, passages met manlief besproken en het is duidelijk: bijschaven. Alle 72.909 woorden die Spel nu telt zijn er in hoog tempo uitgeramd. Niet nadenken, maar schrijven – in die modus heb ik vijf maanden geleefd. Zelden heb ik stukken teruggelezen. Voor mijn gevoel komt het echte denkwerk nu pas.   

Ik wil de taal mooier maken. Indrukwekkender zinnen creëren, alinea’s vormen die de ziel van de lezer raken, ik wil alle woorden precies op de juiste plek neerzetten. En daar gaat tijd inzitten. Ik kan soms dagenlang sleutelen aan een kort verhaal, dus ja: ik ben nog wel even bezig. Er moet een bepaalde flow in de tekst zitten, in de zinnen afzonderlijk en zelfs in de woorden. Dat is geen hogere wiskunde, maar puur gevoel. Of het goed is wat ik doe, weet ik niet. Geen flauw idee; ik doe altijd maar wat. Ompielen, noem ik het. Net zo lang puzzelen, totdat het ‘klopt’.

Naast het ompielen met de tekst, zijn er nog wat losse eindjes die ik aan elkaar moet knopen. Dat ene voorwerp dat in die en die scène zo belangrijk is, moet nog terugkomen. En wat gebeurt er met dat en dat personage? Moet hij of zij meer ruimte krijgen, en zo ja: hoe? Is het voor de lezer duidelijk genoeg dat… Enzovoorts. Het is een thriller; de lezer moet zich dingen afvragen, in verwarring raken, op het verkeerde been worden gezet. Maar na het lezen van het laatste woord moeten de stukjes op z’n plek zijn gevallen. Je hebt niets aan een boek dat uiteindelijk meer vragen oproept dan beantwoordt.

Ook wil ik nog twee onderwerpen die in mijn thriller een rol spelen verder uitdiepen. Mensenhandel en eerwraak zijn belangrijke issues in Spel. Het zijn niet de hoofdthema’s, maar ze zijn wel essentieel voor het verhaal. Ik heb het gevoel dat deze onderwerpen prominenter naar voren kunnen komen, dat ik de lezer meer informatie kan geven over deze problematiek. De kennis heb ik in huis; ik schrijf voor een organisatie die slachtoffers van eergeweld en mensenhandel opvangt en behandelt. Bijna dagelijks spreek ik jonge meiden die slachtoffer zijn. En nee, nee, nee Spel moet geen encyclopedie worden, geen verkapt essay over de maatschappij en de vreselijke dingen die mensen elkaar aandoen, maar ik kan de lezer wel een beetje ‘aantikken’. Toch?

Zit er in Dodenweg eigenlijk een aantikmoment?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat je vindt!