Powered By Blogger

donderdag 28 maart 2013

Over Jezus en Donald Duck

Of ik een keuze kan maken tussen mijn hoofdpersonen Bouchra en Ilse. Wie mijn favoriet is… Nee. Kan ik niet. Ilse en Bouchra zijn me beiden even lief. Ze hebben ieder een heel eigen persoonlijkheid, een eigen manier van doen en denken. In eerste instantie lijken ze in niets op elkaar.

Ilse is een journaliste met een pitbull-mentaliteit, laat nooit los. Ze houdt van de harde kant van het leven en wordt getriggerd door de klootzakken van deze wereld. Grote bek, klein hartje, want achter dat harde masker schuilt onzekerheid en eenzaamheid.
Bouchra is zacht, lief, gehoorzaam. Ze heeft het zwaar, wordt door haar eigen familie onderdrukt en vernederd. Toch houdt ze stand. Want Bouchra droomt. Van een betere toekomst. Van de liefde.

Beide dames hebben eigenschappen die ik mooi vind. Het doorzettingsvermogen van Ilse… prachtig! En dat zachte van Bouchra is natuurlijk om op te vreten. Ontroerend zelfs.
Ik schreef dat Bouchra en Ilse in eerste instantie in niets op elkaar lijken, toch hebben ze één ding gemeen: ze zijn beiden bereid om te vechten voor datgene waarnaar ze op zoek zijn. Ilse vecht voor de waarheid, Bouchra voor vrijheid. Dat is goed, zo leerde ik laatst van Renate Dorrestein. ‘Je personages moeten strevend zijn’, vertelde ze. ‘Ze moeten iets willen bereiken, iets waar ze de grootst mogelijke moeite voor moeten doen. Anders krijg je geen drama op gang.’ Thomas Rosenboom deed hier trouwens ook een interessante uitspraak over: ‘Donald Duck is veel interessanter dan Jezus. Donald Duck wil altijd van alles voor elkaar krijgen, Jezus daarentegen volgt slechts de opdracht van zijn vader.’ Tja…

Strevend zijn ze, ‘mijn’ Bouchra en Ilse. Ik hoop dat ze in Spel glansrijk tot hun recht komen, hun karakters echt en volledig. Dat ze ‘voelbaar’ zijn voor de lezer.  Voor mij zijn Ilse en Bouchra vanzelfsprekend, ze zitten in mijn hoofd, leven hun leven alsof het echt is. Het zou me voor geen meter verbazen als ik Ilse of Bouchra vandaag of morgen ergens tegen het lijf loop, winkelend in de H&M, of zoiets. Als ze ook op die manier in het hoofd van de lezer gaan leven, ben ik tevreden.

En jij, Olga. Wanneer ben jij tevreden?

Ben benieuwd!

Groet,
Ellen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat je vindt!